RSS

anakku sakit..


Pada hari Jumaat 23 okt 09, aku balik dari opis seperti biasa..sampai rumah pun dah lewat petang...dekat2 maghrib, biase la tu hari Jumaat, high way KL-Seremban mmg mcm tu, jem jer manjang. Sampai2 jer umah aku tgk Tasnim dah pun tido. aku agak risau n rase pelik sbb x sempat bermain dgnnye. mlmnye pulak, bdnnye mulai panas...huhuhu...aku bagi die minum ubat dlm air susunya. Tapi, sikit jer diminumnye. Demam tasnim belarutan sehingga ke pagi isnin. Aku bimbang demam anakku akan melarat. walaupun diberi ubat demam namun badan die masih lagi panas.

Aku bawa tasnim ke Klinik Kesihatan Bandar Baru Bangi. Seperti biasa ramainye org, kul 12pm baru selesai jumpe doktor n amik ubat. Malangnya aku hanya jumpe HA jer. Frust. Dia tak tanya pun anak aku demam dah bape hari. Dia bagi ubat demam n selesema. Esoknya tasnim masih demam lg. Dah 3 mlm aku tak dapat tido..asyik nangis jer sepanjang malam. Hal spt ini tak pernah berlaku sebelum ini. Aku risau die akan kena sawan. Aku basahkan kepala die dengan air cuka. Sejuk kejap..pastu panas balik...bila tutup kipas bdn die kebah..tp, kepala masih panas..aku tak pernah berdepan dgn keadaan spt ini.

Pada hari Selasa aku bawa Tasnim pergi ke Klinik, husband aku temankan n minta nk jumpe doktor. b4 7.30pg aku tunggu dpn klinik tu. kul 8.00am baru bukak...jumpe doktor pukul 9.00pg...bayangkanlah...lembab tul servis...doktor bg ubat n antiviral...die risau anakku terkena jangkitan H1N1, kami pun risau jugak...kalau terkena jangkitan pun mungkin di TASKA. Aku paksa die mium antiviral...12 jam sekali..namum demam tak kurang jugak..kami semakin risau n tak sedap hati..mlm tu die kelihatan tidor ajer..maybe semakin letih atau effect ubat tu..aku ingt ade perubahan yg positif, tp husband ckp pernafasan die lain macam...aku igt biase jer...tp kencang jugak la dada die turun naik...

Pada hari Rabu, aku suruh husband pergi kerja. Semalam die dah EL. Aku dah 3 hari EL termasuk hari Rabu. Aku bawa Tasnim pergi ke Klinik Desa Bangi utk check up. Tp, servis sekali lg lembab giler.Tp, nasib baik org tak seramai sebelum2 ini. Anakku mulai batuk tak henti2..aku mulai tak senang hati. Nurse risau bila aku bg tau yg die diberi antiviral..pastu menakut2kan aku..membebel jer..aku ni mmg risau anak aku..aku tak nak dengar die membebel lg..jgn saratkan kepala ku dengan bebelan tu. Pastu die nasihatkan aku bawa tasnim ke klinik lg.

Nasihat dr doktor semalam tasnim sepatutnya di bawa ke klinik pada hari Khamis, namun die berkeras suh bawak jugak hari Rabu. Aku akur, tak nak nanti berlaku ape2 menyesal pulak. Aku bawak jugaklah tasnim ke klinik. Lagipun tak rugi bawa die check up, on the way ke sana die diam jer..tidor. Pelik..aku mulai risau..takut terjadi ape2 pd anakku...

Setibanya di klinik kesihatan bandar baru bangi, aku geram lg sekali...lama sungguh menunggu..setelah jumpa doktor, aku diberitahu ade bunyi dlm peparu die. n suspek ade kuman dlm peparu die n mungkin di tahan wad. aku diberi surat rujukan utk ke hospital Kajang. Tasnim semakin letih..tido jer... Setibanya di sana, anakku diberi pil 2 biji utk dimasukkan ke bontot, then x-ray..katanya ade jangkitan kuman dlm peparu. Aku semakin sebak...

Tasnim di tahan wad selama 5 hari 4 mlm...Ahad petang baru leh kuar wad...

Pengalaman stay di wad..tak dpt dilupakan..peristiwa cemas...

Aku mulai rase nk demam..sbb keletihan menjaga Tasnim di wad..Isnin demam...aku amik MC 2 hari n balik kg hantar tasnim utk dijaga oleh mak..Rabu pg sampai ke KL, terus pergi kerja..terasa terawang2....Jumaat ptg, bos ku tan nak sign borang cutiku..aku amik cuti banyak...5 hari EL..tp, aku tak sengaja...bengang jerrrrrrrrrrrrrr

sehingga hari ini, Hati n Jiwaku bersama Tasnim di kampung...bersama Tasnim...aku menghitung hari utk balik jumpe Tasnim. Aku tiada pilihan, demi kesihatan anakku yang tersayang..aku korbankan perasaan rindu ku pada Tasnim...die pun rindu jugak pada ku..aku pasti. Kemungkinan 26hb pagi aku bertolak balik ke kampung dan akan membawanya ke sini selepas cuti raya...

kalau boleh tak nak hantar Tasnim ke Taska lg...nak cari org yg boleh dtg ke umah ni n jaga tasnim, tp aku tau susah semua tu...camana ye...Ya Allah, berikanlah jalan penyelesaian yang terbaik utk permasalahan ku ini...ujian dr Mu, penyelesaian juga dariMu jua...

kalau boleh, aku nak jaga anak sendiri...kalau la ade kerja yg boleh dibuat di rumah sambil jaga anak...sayang la pulak nak berenti kerja sekarang..rumah, kereta nak kena bayar..banyak lagi tanggungan...

kalau ikutkan hati nk balik mlm td, sian lak husband sesorang kat umh..anak dlm jagaan yg baik dgn mak..mak pun nasihatkan agar aku balik mase raye jer...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...